Pozycjonowanie kiedyś i dziś

Marketing w wyszukiwarkach internetowych w Polsce zaczął rozwijać się na przełomie lat 2005 i 2006. Po dynamicznym wzroście liczby ofert szerokopasmowego internetu oraz liczby osób korzystających z internetu na co dzień, który miał miejsce kilka lat wcześniej, coraz większą popularnością zaczęły cieszyć się również wyszukiwarki internetowe. Warto pamiętać, iż w tamtym czasie polscy internauci, oprócz wyszukiwarki Google (która cieszyła się już największą popularnością) korzystać mogli jeszcze z dwóch, innych wyszukiwarek ? onet.pl oraz wp.pl (obecnie wyszukiwarki tych portali opierają się o silnik wyszukiwarki Google, tak więc wyniki wyszukiwania Google nabrały jeszcze większego znaczenia). Wzrost liczby osób korzystających z wyszukiwarek internetowych naturalnie spowodował, że firmy dostrzegły w nich potencjalne źródło reklamy.

SEO czyli ?Search Engine Optimization? w Polsce, praktycznie od samego początku przyjęło nazwę usługi ?pozycjonowania?. Nazwa ta funkcjonuje zarówno w języku codziennym jak i branżowym do dnia dzisiejszego.

Algorytm Google

Na przełomie ostatnich 8 lat algorytm wyszukiwarki Google przeszedł wiele zmian, jednak  niemalże od samego początku, najbardziej istotnym elementem pozycjonowania był (i nadal jest proces) tzw. Link Bulding`u, czyli pozyskiwania odsyłaczy do pozycjonowanej strony, z innych stron internetowych.

Link bulding

Mimo, iż link bulding nadal pozostaje najważniejszym elementem SEO, algorytm Google znacznie zmienił sposób oceniania odsyłaczy prowadzących do strony internetowej. We wcześniejszych wersjach algorytmu, liczyła się przede wszystkim ilość linków prowadzących do strony, co w niedługim czasie spowodowało spory wzrost popularności (oraz skuteczności) pozyskiwania odsyłaczy w sposób zautomatyzowany, spod szyldu tzw. czarnego kapelusza (techniki spamerskie). Jednak na przestrzeni lat Google coraz bardziej dopracowuje zarówno system oceniania samych stron internetowych (starając się wyselekcjonować strony o najlepszej jakości) jak również system oceniania jakości linków prowadzących do strony internetowej starając się wyłapać i wyzerować moc linków zdobytych w sposób ?nienaturalny? (np. linki kupione). Obecnie największe znaczenie ma już nie ilość zdobytych linków, ale ich jakość. Wraz z tymi zmianami, w branży SEO pojawił się nowy termin, którym jest ?profil linków przychodzących?. Warto zauważyć, iż na formach internetowych czy blogach poświęconych tematyce SEO coraz częściej opisywane są przypadki stron, które na skutek zbyt dużej ilości, słabo wartościowych linków zostały ukarane.

Pingwin Update ? coraz częstsze kary za zły profil linków

Ostatnie aktualizacje algorytmu Google związane z oceną jakości linków, tzw. Pingwin Update (obecna wersja to 2.0) analizują linki prowadzące do stron w sposób coraz bardziej restrykcyjny, czego wynikiem są liczne kary nakładane przez Google na strony internetowe. Typowym objawem kary, nałożonej na stronę za ?niewłaściwy profil linków?, jest znaczne obniżenie pozycji strony, dla jednego lub większej ilości słów kluczowych. Warto zwrócić uwagę również na fakt, iż na dzień dzisiejszy kary nakładane są nie tylko w sposób automatyczny, przez algorytm wyszukiwarki, ale również ręczny przez pracowników działu SQT (Search Quality Team) firmy Google. Szczególnie ostatnia aktualizacja algorytmu spod znaku Pingwina objawiła się dużą ilością kar nałożonych właśnie w sposób ręczny.

Usługi SEO w świetle następujących zmian

Wraz ze zmianami algorytmu wyszukiwarki Google, zmienia się również charakter usługi pozycjonowania. Z perspektywy firmy zlecającej usługę pozycjonowania, istotne jest aby mieć świadomość aktualnie wprowadzanych zmian oraz na początku współpracy z firmą SEO zorientować się, jakiego rodzaju techniki link bulding`u zostaną wykorzystane w celu poprawy pozycji serwisu internetowego. Niezbędne jest również ciągłe monitorowanie sytuacji strony internetowej, dzięki narzędziom takim jak Google Analytics oraz tzw. GWT.