Pozycjonowanie a linki sponsorowane

Pozycjonowanie a linki sponsorowaneWyróżnia się dwie podstawowe formy reklamy w wyszukiwarkach - pozycjonowanie oraz linki sponsorowane. Pozycjonowanie to szereg działań zmierzających do zajęcia przez optymalizowany serwis pierwszego miejsca na liście naturalnych wyników wyszukiwania (lewa strona ekranu).
Z kolei linki sponsorowane ukazują się po prawej stronie ekranu oraz (niekiedy) nad naturalnymi wynikami wyszukiwania. Reklama wyświetlana jest konkretnej grupie docelowej po wpisaniu przez nich określonych słów lub fraz w pole wyszukiwania. Wykorzystując wyszukiwarki zwiększamy szanse na odnalezienie strony przez potencjalnych klientów. Którą z usług wybrać? Pozycjonowanie czy linki sponsorowane? A może SEO i PPC. Wybór nie należy do łatwych. Analiza celi biznesowych firmy powinna nam pomóc w podjęciu decyzji.

Jeśli zależy nam na szybkich efektach, zwiększeniu sprzedaży i realizacji kampanii od zaraz to wówczas  najlepszym rozwiązaniem będzie inwestycja w kampanie linków sponsorowanych. Warto jednak pamiętań, że wykupienie reklamy w Google AdWords jest jednorazową akcją promocyjną trwającą do momentu wyczerpania przeznaczonego budżetu. Możemy oczywiście wznowić lub powtórzyć za jakiś czas kampanię linków sponsorowanych. Decyzja ta należy do reklamodawcy, ponieważ to on ustala wysokość budżetu przeznaczonego na reklamę PPC. Reklama emitowana jest tylko użytkownikom zainteresowanym daną tematyką, gdyż wyświetla się po wpisaniu konkretnych słów i fraz przez klienta. Precyzyjne określenie targetu czynią reklamę niezwykle skuteczną. Reklamodawca płaci za każde kliknięcie internauty w swoją reklamę. W momencie wyczerpania budżetu przekaz reklamowy przestaje być wyświetlany internautom.

Z koeli pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych to złożony proces na którego efekty trzeba poczekać. Interesujący jest jednak fakt, iż to właśnie serwisy internetowe znajdujące się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych odnotowują najwyższy wskaźnik odwiedzin. Ponadto pozycjonowanie stron internetowych jest nieinwazyjną, najtańszą i skuteczną formą reklamy w internecie. Większość użytkowników szukając wiadomość w sieci poprzestaje na stronach znalezionych w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Czasami istnieje potrzeba dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie.  Z kolei wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania odzwierciedla siłę marki.  Wielu reklamodawców zastanawia się, którą z dostępnych form reklamy w wyszukiwarce wybrać. Niewiele firm świadomych jest tego, że inwestycja w PPC i SEO znacząco zwiększy efekt kampanii.Reklamodawcy traktują linki sponsorowane i pozycjonowanie jako podobne do siebie usługi. Warto przyjrzeć się specyfice obu gałęzi SEM i temu, jak wzajemnie mogą się uzupełniać. Poniżej przedstawiam zestawienie dwóch najpopularniejszych form promocji w internecie.  Inwestycja w PPC i SEO może okazać się przydatna choćby dlatego, że część internautów nie wybiera linków sponsorowanych, a opiera się głównie na wynikach organicznych.  Firmy nie powinny rezygnować z dotarcia do tej grupy konsumentów.

Pozycjonowanie SEO

Linki sponsorowane (PPC)

Czas oczekiwania:
Efekty  pojawiają  się  po  pewnym  czasie  od  rozpoczęcia pozycjonowania  (czas  ten  zależy  od  konkurencyjności pozycjonowanych fraz).

Czas oczekiwania:
Reklama  pojawia  się  natychmiast  po  uruchomieniu  kampanii.
Słowa kluczowe:
Zazwyczaj wybierane jednorazowo, bez możliwości zrezygnowania z  danej  frazy  w  czasie  trwania  umowy z agencją.

Słowa kluczowe:
Możliwość  dodawania  i  usuwania  dowolnej  ilości  słów kluczowych w całym czasie trwania kampanii.

Koszty:
Najczęściej spotykany sposób rozliczenia za usługe pozycjonowania serwisu to pobieranie opłaty   (co  cztery  tygodnie). Kwota  uzależniona  od efektów pozycjonowania  -  pozycji  wybranych  fraz  w naturalnych  wynikach  wyszukiwania  lub  ilości  wejść  napozycjonowany serwis  z  naturalnych  wyników  wyszukiwania Google.

Koszty:
Opłata z góry, która pokrywa wyszczególnioną w ofercie ilość kliknięć  w  link  reklamowy.  Część  wpłacanej  przez reklamodawcę kwoty przeznaczana jest na wpłatę dla Google, część stanowi zaś prowizję dla firmy prowadzącej kampanie PPC.

Analiza i Monitoring:
Dobre agencje zawsze przesyłają raport opisujący skuteczność prowadzonych działań.   Analiza zawiera wykaz pozycji dla wybranych  fraz/ilości  wejść  z  Google. Raport  dostarczany  jest właścicielom pozycjonowanych witryn wraz  z  fakturą  pod  koniec  każdego  okresu rozliczeniowego. Dodatkowo większość firm zajmujących się pozycjonowaniem stron oferuje także podgląd bieżących pozycji/ilości wejść dzięki specjalnej aplikacji.

Analiza i Monitoring:
Zazwyczaj agencje realizujące kampanie SEM  przedstawiają obsługiwanym firmom cotygodniowy  raport  z  ilości  kliknięć  oraz raport  końcowy  dostarczany po  wyczerpaniu  środków  na kliknięcia. Ponadto dostępny jest także podgląd bieżących wejść dzięki systemowi statystyk odwiedzalności strony.

Podsumowanie:
Reklama długofalowa, frazy często wpisywane.

Podsumowanie:
Reklama  krótkofalowa  lub  okres  oczekiwania  na efekty pozycjonowania, frazy rzadziej wpisywane (precyzyjne).